الوحدة الرابعة ( انشاء نماذج تعليمية)

اهداف الوحدة:

سيقوم المشاركون بمايلى :

  • مشاركة الافكار لادراج استخدام الانترنت فى الوحدات
  • مناقشة طرق ضمان استخدام الطلاب للانترنت بطريقة امنة ومسؤلة
  • انشاء وتقييم نماذج العروض التقديمية او المنشورات او مواقع الانترنت المفتوحة اوالمدونات الخاصة بالطلاب
  • تعديل خطط الوحدة

مدونة مشروع حلمنا…نحو غد افضل ( التعليم الفنى )

العروض التقديمية الخاصة بالطلاب :

نموذج من التعليم الفنى ( مشروع حلمنا …….نحو غد أفضل)

نموذج عرض الطالب

نماذج من التعليم الاساسى

الادمان

الصلاة

عرض طلاب اشارات المرور

نماذج منشورات الطلاب

التعليم الفنى

منشور بنات بلدى مشروع (حلمنا ……..نحو غد أفضل)

منشورات من التعليم الاساسى

Brochure_addection 

ملفات تشرح كيفية عمل الويكى والمدونة

 

 

 

 

 

 

4 تعليقات

  1. هند said,

    تجربة النهاردة كانت رائعة
    اولا الانتقال للسايبر علشان النت طلعنا من المكان التقليدى المدرسة والمعمل لبيئة تانية
    ثانيا اول مرة اعمل ايميل ماكنتش عارفة بيتعمل ازاى
    ثالثا المدونة وخطوات عملها والتعامل معاها
    كل التجربة كانت مفيدة جدا

    • elshimaaismail said,

      بصى يا استاذة هند تخيلى نفسك طالب وخروجك النهاردة برة محيط المكان التقليدى لمكان غير تقليدى
      دة ممكن يزود دافعية الطالب قد اية ؟؟؟؟؟؟؟؟؟
      انت وصفتى شعورك كطالب بمنتهى البساطة تخيلى لو هو دة شعور الطلبة بتوعك فالفصل هاتلاقى المشروع بتاعك دة هايفرق معاهم كتير
      فاحساسهم وسلوكياتهم

  2. هالة محمد said,

    انا هالة محمد
    تجربة السايبر كانت رائعة ما كنتش متخيلة انى ممكن اعمل ايميل وكمان مدونة وما كنتش اعرف الامكانيات الرائعة للانترنت
    بس عندى سؤال هو انا ممكن اعمل مدونة بايميل الياهو ؟

    • elshimaaismail said,

      ايوة ممكن تعملى مدونة بايميل الياهو

اترك رد

إملأ الحقول أدناه بالمعلومات المناسبة أو إضغط على إحدى الأيقونات لتسجيل الدخول:

WordPress.com Logo

أنت تعلق بإستخدام حساب WordPress.com. تسجيل خروج   / تغيير )

صورة تويتر

أنت تعلق بإستخدام حساب Twitter. تسجيل خروج   / تغيير )

Facebook photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Facebook. تسجيل خروج   / تغيير )

Google+ photo

أنت تعلق بإستخدام حساب Google+. تسجيل خروج   / تغيير )

Connecting to %s

%d مدونون معجبون بهذه: